Léčba autismu

,, Alternativní způsoby terapie "


REHABILITACE 


SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA

"Nemá můj syn křivou páteř? Jak máme doma cvičit? Podle čeho poznám, že má mé dítě správné držení těla? Jak to řešit dál? Jak to napravit?" Tyto otázky slýchám od mého posledního videa Hydroterapie velmi často. Jsem ráda, že se na mě obracíte a mohu vám nějak pomoci. Proto jsem se rozhodla napsat pro vás tento článek. Z videa víte informaci, že má naše Nikolka problémy s držením těla. Má výrazně chabé svalstvo, což je u ní do jisté míry způsobeno centrální svalovou hypotonií. Proto s ní pravidelně aktivně cvičím a polohuji jí, abych předešla výrazné deformaci páteře. Tento článek je tedy pro všechny rodiče, terapeuty, asistenty, pečovatele. Je pro rodiče zdravého dítěte i dítěte s postižením.

V posouzení správného držení těla vám pomůže přiložený obrázek. Podívejte se na své dítě a jeho způsob držení těla a posuďte se kterou postavou na obrázku je totožný. Všimněte si také i jakým způsobem sedí - s lehce nebo výrazně zakulacenými zády. Zakulacená záda značí ochablé svalstvo a zaleží do jaké míry je ochablé u vašeho dítěte. Díky špatnému způsobu držení těla se vytváří nezdravé zakřivení páteře, které následně způsobuje bolesti zad, krční páteře a migrény. Velmi často má dítě špatné držení těla a vy se děsíte, co s tím. Nasledující doporučení jsou určená pro lehké i vyraznější ochabnutí svalstva.


Jaké jsou možnosti?

🔹 Jít k lékaři a nechat si předepsat rehabilitace a docházet na ně do nemocnice. To ale bývá problematcké u dětí s postižením, kterým vadí, že jsou v cizím prostředí a s cizím člověkem. Navíc je u nich časté, že na sebe nechtějí nechat sahat cízím člověkem. Dalším velmi častým problémem bývá, že rehabilitace se nenachází ve vašem okolí a nemáte možnost, jak se tam dopravit. Pro tyto případy máte druhou následující možnost.

🔹 Začít v domácím prostředí aktivně řešit situaci - cvičit a správně polohovat tělo.


Co doporučuji?

🔹 Sedět při volnočasových činnostech na gymnastickém míči. Z lehka skákat na míči, nohy pevně na zemi a ruce položené na stehnech nebo ruce volně připažené k tělu, ruce se přidržují míče nebo můžete zvedat nahoru a zpátky k míči (vzpažit a připažit). Cvičit rehabilitační cviky na gymnastickém míči.

🔹 Při sezení na zemi vkládat pod zadek menší polohovací polštářek nebo klín.

🔹 Cvičit jógu pro děti - běžné nebo zvířecí pozice. Záleží na tom kolik je dítěti let. Malým dětem je potřeba cvičení namotivovat pozicemi zvířátek, aby spolupracovaly.

🔹 Dohlédnout na správné sezení na židli při psaní úkolů nebo sezení u počítače. V tom vám pomůže balónová židle (viz obrázek).

🔹 Cvičit na břiše cviky na záda.

🔹 Rehabilitace - polohování a dýchání:
První poloha na zádech - lehnout si na záda na zem (na pěnové puzzle nebo karimatku), nohy natažené, ruce podél těla, tělo uvolněné a pravidelně začít dýchat. Hluboký nádech nosem, hluboký výdech pusou. Po chvíli dýchat normálně. Můžete opakovat pokud zvládnete.

U dětí, které nerozumí nebo nespolupracují volím hru například s plyšákem, jako motivaci. Plyšáka držím nad dítětem, aby dobře vidělo a pohybuji s ním, létám nebo ukazuji části těla. Potřebuji, aby dítě chvíli v klidu leželo na pevném povrchu. Dítě může chtít zvedat ruce a vzít si plyšáka nebo jinou oblíbenou hračku. Klidně si ho může vzít do ruky a já si lehnu vedle něj s dalším plyšákem (nebo jinou jeho oblíbenou hračkou). Držíme s nataženýma rukama plyšáka v úrovni ramen a houpeme dopředu dozadu nebo zvednout plyšáka nahoru a pustit, že padá (bác) a několikrát opakovat. Pokud dítě bude chtít mít pokrčené nohy, může. Důležité je, aby mělo páteř rovně a nestáčelo se do strany, cítilo se dobře, uvolněně, příjemně. Jako další možnou pomůcku můžu doporučit menší kruh, který může dítě mít v ruce a provlékat kruhem nožičky nebo plyšáky (hračky).

Druhá poloha na zemi - na boku, nohy pokrčené do pravého úhlu, polštář mezi koleny, polštář pod hlavou (aby byla krční páteř rovná), ruce pokrčené a položené na sobě, loket v úrovni ramene. Dítěti dát pod ruku velký polštář nebo velkého medvěda, aby se horní rameno nestáčelo dopředu. Vypadá to jakoby ho objímalo. Můžete si i lehnout proti němu a nechat položit horní ruku na vaše rameno a vlastně se obejmout. V případě potřeby můžete dát dítěti do rukou hračku. V této poloze si chvilku pohrát.
Lehnu si naproti dítěti úplně stejně, motivuji a zabavuji ho básnickou, písničkou. Cvičení provádíme na jednom boku, pak na druhém. Zábavně můžete dítě namotivovat tím, když mu řeknete "vyměníme si místa".

Zkuste se svými dětmi některá doporučení a uvidíte která z nich jim budou vyhovovat. Každé dítě preferuje něco jiného, každé je originál a musíte mu rehabilitační cvičení ušít na míru.

V případě potřeby pomoci individuálního nastavení a přizpůsobení cvičení potřebám vašeho dítěte mě kontaktujte na Messenger (Lucie Sarkozy) nebo na e-mail denikluciany@seznam.cz.

Jednotlivé jógové pozice zvířat a obsáhlé relaxační techniky najdete v mé knize "Moje dítě s autismem".


Přeji příjemné, zábavné a pohodové cvičení bez stresu.

Lucie Šarközyová


Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 12. 10. 2022 /


HYDROTERAPIE


Hydroterapie je úzasný způsob každodenního navození pohody a klidu. Využívá se jako podpůrná terapie při onemocnění pohybového aparátu, tělesných i psychických onemocnění. Má léčivé učinky... Podívejte se na nové video na toto téma.

Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 22. 6. 2022 /


ERGOTERAPIE


Jak si vyrobit smyslovou lahev? Více ve videu.

Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 15. 5. 2022 /


Terapie snoezelen


Jakým způsobem provádět doma terapii snoezelen bez toho, abyste museli investovat velké částky do drahých projektorů?

Když je dítě s autismem v napětí nebo v úzkosti, velmi efektivně ho můžete zklidnit pomocí terapie snoezelen. Jde použít různé projektory nebo světelné pomůcky do ruky. Můžete použít například světelný stromeček, který postupně mění barvy. Úžasným způsobem je rychle zklidněná a úžívá si relaxaci. Navíc se ještě učí jednotlivé barvy. Jako další možnost můžete použít led světýlka, která pověsíte v pokoji na zeď. To je dobré i v případě, že vaše dítě nevydrží ležet, sedět, ale pořád pobíhá. Osvětlená místnost ho zaujme, zklidní, bude si chtít v ní hrát. Cenově dostupný projektor na zeď mají v Lidlu. 

Tento světelný stromeček, který má Nikolka v ruce, pořídíte před Vánoci v Jysku, každý rok ho mají v nabídce.


Ahoj vaše Lucie

Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 13.4. 2022 /


Terapie s puffy vlnou


Mám pro vás nové postřehy a doporučení k terapii. Chtěla jsem vám ukázat, že můžete uplést i povlak na polštář a zvýšit tak pocit pohody, klidu a bezpečí svého dítěte. Ležet na tak jemném polštáři je pro Nikolku i Natálku úžasný pocit. Už nechtějí ležet na ničem jiném.

 Když si dítě zaboří obličej do polštáře, tak ten jemný a hřejivý dotyk vlny na tváři je nesmírně uklidňující a příjemný. Okamžitě pomalu pociťuje uvolnění od jakéhokoliv napětí. Velmi vám to může pomoci ve zklidňování dítěte. Nikolka miluje modrou barvu, tak polštář taky udělejte z oblíbených barev dítěte. V případě potřeby zklidnit Nikolku používám jak polštář, tak deku a Niki se rychleji uklidní.

Zároveň vám to může pomoci u dítěte i v nácviku odpočívání. Nikolka je hyperaktivní, pořád pobíhá, nikdy si přes den nelehla. Teď je to už jiné a to díky polštáři a dece. Teď sama vyhledává krátké chvíle k odpočinku - vezme si polštář, deku, plyšáky do postele, přikryje se a mazlí se tam s dekou i plyšáky.

Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 14.3. 2022 /


Bazální terapie


V tomto videu vám chci ukázat, jak odlišným způsobem může Natálka trávit čas s Nikolkou. Bazální terapii používám pro zklidnění nebo navození klidu, když je Nikolka ve stresu nebo afektu. Natálka všechno vnímá a okoukává a následně se snaží Nikolce sama pomáhat ❤.

Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 16.2. 2022 /


Pomůcky pro muzikoterapii


Jak provádět domácí muzikoterapii? Jaké pomůcky můžeme použít? Informace naleznete ve videu věnované tématu muzikoterapie.

Ahoj vaše Lucie


Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 13.3. 2021 /


Alternativní způsob terapie s Tibeckou mísou, léčivými kameny a dřívky



      Mám pro vás další možný způsob alternativní terapie pro dítě s autismem, s mentální retardací, opožděným vývojem, vývojovou dysfázií apod. Doporučuji zkusit terapii s Tibetskou mísou, kameny či dřívky (které používám při muzikoterapii). Tibetskou mísu mnozí z vás znají, tak tento způsob nemusím vysvětlovat. Když nemáte mísu, můžete použít léčivé kameny (např. křišťál, ametist, růženín apod.) nebo dřívka. Dřívky klasicky ťukáme o sebe (za podpory motivace písničkou nebo říkankou) a vnímáme hlasitost a vibrace, které vydávají.


Terapii s léčivými kameny provádíme následujícím způsobem:

-   kamínky ťukáme lehce o sebe, vyťukáváme do melodie písničky či říkanky

-   hladíme a vnímáme jeho hladký povrch, velikost a teplotu

-  hladíme kamínkem dítě po kůži na rukou, dlaních, pažích, obličeji a provádíme tak jemnou uklidňující masáž. Pokud dítě nechce nebo mu to není příjemné, nechte dítě ať naopak masíruje a hladí kamínkem vás. Později postupem času bude ochotné to také zkusit. Rozhodně ho do ničeho nenuťte.

-   pokud máme více menších kamínků, můžeme z nich stavět např. kruh (kolo), domeček, silnici, sluníčko nebo jen nechat dítě ať je řadí za sebe. Důležité je, že se dotýká léčivých kamenů a vnímá jejich léčivé vibrace. Kameny můžeme i třídit podle barev nebo je s dítětem počítat.


       Sama tuto techniku používám u Nikolky a velmi efektivně pomáhá navozovat klid, pohodu a radost. Další velký úspěch mají zklidňující účinky zvonkohry. Mohu doporučit pořídit kovovou zvonkohru domů, která má vyšší (cinkající) a příjemný tón, narozdíl od té bambusové, která má hluboké tóny. Zvuk bambusu může některému dítěti s autismem vadit, tak vyzkoušejte a uvidíte.


                                                                                                                              Ahoj vaše Lucie


Napsala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 12.10. 2020 /


Bazální stimulace


V mém videu se dozvíte jak a z čeho si můžete ušít pomůcku pro stimulaci kožních receptorů a provádět tak haptiku. A s její pomocí dítě zklidňovat a uvolňovat jejich napětí. 


       Nikolka má momentálně ještě víc hypersensitivní (zvýšené) smyslové vnímání než jindy. Proto se u ní teď navíc soustředím na bazální stimulaci jako další formu alternativní terapie. Snažím se jí tím ulevit od napětí, úzkosti a stresu pramenící z frustrace z neschopnosti komunikace a ze smyslového přetížení. Provádím polohování a jak na to? Na velkém relaxačním pytli s velkým polohovacím polštářem (ve tvaru podkovy), kterou umístím Nikolce pod hlavu a kolem horní části těla, s dalšími menšími polštáři, kterými ji obkládám, s dekou vytvarovanou do tvaru podkovy podepřu nohy, přikryju ji celou dekou a s pomocí oblíbených plyšáků ji hladím, lechtám, hraji divadýlko se zvířátky.

Co je to bazální stimulace?

      Bazální stimulace je vědecký pedagogicko - ošetřovatelský koncept, který se orientuje na všechny oblasti lidských potřeb. Podporuje vnímání, komunikaci a pohybové schopnosti člověka. Péče o klienta je v tomto konceptu strukturovaná tak, aby podporovala a aktivovala jeho zachovalé komunikační i pohybové schopnosti. U osob s nevratnými změnami výrazně podporuje kvalitu života.

Co je podstatou bazální stimulace?

      Základní myšlenkou je stimulovat dítě (či dospělého), aby vnímal vlastní tělo. Díky určitým metodám by měl snáze a celkově kvalitněji vnímat okolní svět a následně s ním navázat komunikaci.

       Mozek má zvláštní schopnost, dovede se přizpůsobit změnám způsobeným úrazem či nemocí. Bazální stimulace těchto regeneračních vlastností využívá. Dokáže obnovit mozkovou činnost využitím vzpomínek, životních návyků, zkušeností uložených v paměti klienta. Různé stimuly vedou k znovuobnovení porušených nervových spojů.

Druhy stimulací

Stimulace lze rozdělit do několika typů:

  • Somatické - tělesné podněty (doteky, masáže,...) pomáhají vnímat vlastní tělo
  • Vibrační - pomáhá vnímat vibrace a chvění lidského hlasu. Lze jim také ovlivnit rytmické dýchání dítěte (či dospělého).
  • Vestibulární - pomáhá s orientací v prostoru a uvědomování si své vlastní polohy v něm
  • Auditivní - dítěti (či dospělému) se pouštějí jeho oblíbené a známé zvuky, hudba (relaxační, meditační, dětské písničky), hraní na hudební nástroje a zpěv
  • Orální - oblíbené tekutiny, zmrzlina, lízátko stimulují receptory chuti
  • Taktilně - haptická - zaměřená na osvojování manipulace s předměty, na komunikaci prostřednictvím doteku

      Haptika pochází z řeckého slova haptein - dotýkat se. Jedná se o komunikaci dotykem (taktilní kontakt). Haptika je jedna z forem neverbální komunikace, při které se sdělení realizuje prostřednictvím fyzického kontaktu, který přenášíte příjemci taktilně (dotykem) ,,zprávu" prostřednictvím hlazení, tlaku, tepla, chladu, vibrací apod.

Komu je bazální stimulace určena?

      Osobám s poruchou vědomí, po úrazech, po operacích, osobám neklidným, umírajícím, s demencí, dětem s kombinovaným či jiným postižením, nedonošeným dětem a dalším. Má své využití v intenzivní péči, v neonatologii, v následné péči, v domovech pro seniory, v hospicích, v domácí péči, v ústavech sociální péče.

Jak vypadá bazální stimulace v praxi?

      Každý člověk je individuální neopakovatelná bytost. K poskytování individuální péče musíme znát autobiografii, tedy návyky, denní rituály, oblíbené předměty, chutě, vůně, barvy, zážitky, zvuky, hudba...

      Nejvíce používanými prvky jsou doteky, správné polohování - vytvoření tzv. hnízda a obkládávání polštáři a oblíbenými plyšáky, koupele (doporučuji levanduli), masáže, vestibulární stimulace (informuje příjemce o jeho poloze a pohybu), kontaktní dýchání. Dále stimulace chuťovými, zvukovými, čichovými, optickými podněty (oblíbené nápoje, vůně, fotografie, obrázky, knížky, omalovánky...). Stimulace kožních receptorů, kdy příjemce reaguje na tlak, teplo, chlad, vibraci, lechtání, hlazení. Lze použít předměty denní potřeby, oblíbené věci, hračky, talismany.

Deset cílů

      Autoři konceptu bazální stimulace prof. Dr. Andreas Fröhlich a prof. Christel Bienstein formulovali v roce 2003 pro péči v konceptu a tvorbu individuálních plánů tzv. centrální cíle neboli centrální oblasti. Maslowova pyramida lidských potřeb je jádrem centrálních evropských cílů.

      Cíle odráží všechny základní lidské potřeby a jsou strukturovány především tak, aby jejich prostřednictvím byly vyjádřeny potřeby příjemce péče. Tedy těch, kterým jsou určené. Příjemce péče, klient, je mnohdy v situaci, kdy se nemůže verbálně vyjádřit (např. lidé s těžkými změnami v kognitivní oblasti jako je mentální retardace, demence aj.).

10 centrálních evropských cílů. BIENSTEIN, CH., FRÖHLICH, A., 2003

  1. Zachovat život a zajistit vývoj
  2. Umožnit vnímat sebe sama a vlastní život
  3. Poskytnout pocit jistoty a důvěry
  4. Rozvíjet vlastní rytmus
  5. Umožnit poznat okolní svět
  6. Pomoci navázat vztah
  7. Umožnit zažít smysl a význam věcí či konaných činností
  8. Pomoci uspořádat život
  9. Poskytnout autonomii a zodpovědnost za svůj život
  10. Objevovat svět a vyvíjet se


Desatero Bazální stimulace


  • Přivítejte se a rozlučte s dítětem (či dospělým) pokud možno vždy stejnými slovy.
  • Při oslovení se ho vždy dotkněte na stejném místě (iniciální dotek).
  • Hovořte zřetelně, jasně a ne příliš rychle.
  • Nezvyšujte hlas, mluvte přirozeným tónem.
  • Dbejte, aby tón vašeho hlasu, vaše mimika a gestikulace odpovídaly významu vašich slov.
  • Při rozhovoru s dítětem (či dospělým) používejte takovou formu komunikace, na kterou byl zvyklý.
  • Nepožívejte v řeči zdrobněliny.
  • Nehovořte s více osobami najednou.
  • Při komunikaci s dítětem (či dospělým) se pokuste redukovat rušivý zvuk okolního prostředí.
  • Umožněte dítěti (či dospělému) reagovat na vaše slova.


Doporučená literatura:

2. vydání: FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace® pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy (praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách). 2018.

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
Anotace Grada: "Základní učebnice pro sestry a studenty ošetřovatelství na všech úrovních studia i pro jejich pedagogy. Autorka se zabývá nejen uspokojením základních lidských potřeb, ale zohledňuje i terapeutický a profylaktický význam ošetřovatelské péče, která je poskytována v konceptu bazální stimulace. Kniha poskytuje teoretické poznatky o koncepci bazální stimulace a praktické rady jak pečovat o pacienty, kteří jsou v kómatu, nebo s těžkým zdravotním postižením. Kniha je členěna do kapitol podle oblastí základních lidských potřeb s uvedením praktických činností. Text doprovází názorné fotografie. Čtenáři po prostudování knihy získají dovednosti v pečování o pacienty podle koncepce Bazální stimulace. Kniha vznikla na základě požadavku pracovníků z praxe i rodinných příslušníků, kteří se o své nemocné doma starají. Autorka má evropský certifikát bazální stimulace a jako jediná v ČR získala licenci na pořádání kurzů."

Doufám, že jsem vám tímto článkem srozumitelně osvětlila metodu bazální stimulace a přeji vám brzké úspěchy v terapii a posunech ve vývoji vašeho dítěte (či dospělého).

                                                                                                                               Ahoj vaše Lucie


Zpracovala: Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 18. 4. 2020 /

Zdroj: zkušenosti z praxe Lucie Š., www.bazalni-stimulace.cz, Nemocnice TGM Hodonín - www.nemho.cz


Zásadní, klíčová terapie


       Dítě s poruchou autistického spektra má potíže v komunikaci, chápání sociálních situací a s představivostí (patří sem i projevy chování, rituály atd.). Prvotní, hlavní terapie pro děti s autismem je alternativní způsob komunikace, strukturalizace a vizualizace (obrázky, fotky, piktogramy). Díky speciálnímu přístupu i komunikaci se začne snižovat četnost autistických projevů nebo dokonce některé i vymizí.


Muzikoterapie


           Jsem velkým zastáncem muzikoterapie a pravidelně ji používám, proto jsem se rozhodla napsat článek o tom, jak funguje.

       Jak pomoci svému dítěti, ať už zdravému nebo s postižením, v úzkostných situacích, kdy samo neví co má dělat se svými emocemi? Nabízí se jedna možnost, která je dostupná každému - MUZIKOTERAPIE.

       Pro naši Nikolku vytvářím pomocí poslechu relaxačních skladeb uklidňující atmosféru, která ji pomáhá v náročných situacích - záchvaty úzkosti a vzteku. Když u ní nastanou, pomůže v tu chvíli odvrácení pozornosti na něco jiného. Pustím video, na kterém je moře s relaxační hudbou. Řeknu Nikolce: ,,Nikolko, podívej, moře." a sednu si k ní a obejmu ji. Nikolka se začne dívat a postupně zklidňovat. Hudbu pouštím i během dne, když si hraje a na Nikolce je znát radost a pohoda. Má radost, je klidná, záchvatů je méně. Často společně s holkama i hrajeme na klavír, na kytaru, na buben a zpíváme a tančíme. Hudba opravdu pomáhá a léčí.

       V sekci Autismus, najdete krátký článek ,,Hudba jako lék" a k nim přidané tři videa s hudbou (vytvořené mým manželem) Nikolce přímo na míru. Tato hudba spojená právě s videem, kde šplouchají vlny moře, pomáhá i ostatním dětem s autismem či jiným znevýhodněním. Už před dvěma lety manžel sdílel a ukládal léčivou hudbu do různých skupin na facebooku i pro ostatní rodiče, kteří to mohli potřebovat. A já to chci teď zopakovat.

       Tímto člankem chci dát možnost dalším rodičům vyzkoušet účinky muzikoterapie, kdy nemusíte docházet za muzikoterapeutem. Vy sami se jím stanete. Nechte se vést intuicí, vy nejlépe znáte své dítě a poznáte co pro něj bude dobré a léčivé. Nebojte se toho, pouhé hraní na xylofon nebo bubínek se zpíváním dětských písniček dokáže zázraky. A naším cílem je klidné, radostné, veselé a spokojené dítě.  :-)

Pojďme rozesmát, zklidnit a zvyšovat odolnost našeho dítěte proti stresu.

       Pusťte si hudbu, dejte dítěti bubínek nebo jen misku a vařečku a začněte bubnovat. Dítě ze sebe vybije co ho trápí, uvolní se a začne se hudbou bavit.

      Při muzikoterapii mám osvědčenou ještě následující relaxační hudbu. Používám ji pravidelně k odstranění napětí a k navození klidu u Nikolky. Když dítě obejmete, posadíte na klín, lehnete si společně do postele, pochováte apod., tak se účinek hudby ještě umocní. Důležitý je kontakt dítěte s vámi s rodičem.

Moc doporučuji!

Můžete si ji pouštět libovolně, kdykoli potřebujete.

                                                                                                                                  Ahoj vaše L.


Napsala:   Lucie Š. - Deník Luciany - Modrý svět autismu / 25. 3. 2020 /